Hap & Tap culinews #1

Kleine meisjes worden groot. Kleine blogs ook. Het wordt tijd dat ik een nieuwe rubriek in het leven roep. Heel regelmatig (lees: dagelijks) krijg ik van PR-bureaus persberichten over nieuwe producten, aankomende events, hotspots, trends… Mijn mailbox ontploft. Niet normaal! Het lijkt wel of heel de PR-bureauwereld Hap & Tap ontdekt heeft en ik kan niet meer volgen. Vandaar mijn idee om deze nieuwe rubriek toe te voegen waarin ik een selectie van alle hottest weetjes & nieuwtjes in telex style en met een kwinkslag voor jullie op een rijtje zet. Ready for take-off? Fasten your seatbelts! Laat mij in commentaar gerust weten wat je van deze nieuwe rubriek vindt: yay or nay? Ik sta open voor opbouwende kritiek!

En misschien nog wel het grootste nieuwtje, voor mezelf dan toch. Op onderstaande foto ontdekken jullie mijn gloednieuwe logo. In het klein. Discreet. Maar je krijgt toch al een idee welke richting ik uitwil.

No sweat, no glory? No, no, Balls & Glory!

Wie mij kent, weet dat ik dol ben op voetbal. Mijn favoriete ploeg? No sweat, no glory! Dieper ga ik hier liever niet op in, er zouden nogal wat mauve (of moet ik zeggen roze?) fans mijn blog kunnen ontliken… Maar ik ben niet alleen dol op ballen op een voetbalveld, ook ballen in de keuken mogen er voor mij best zijn!

Als ballenjunk was ik dus maar wat blij toen het persbericht in mijn brievenbus belandde dat ik voortaan ook bij enkele Delhaizes terechtkan voor mijn ballendosis van Wim Ballieu. Nog steeds met de hand gerold, verpakt Delhaize de drie populairste smaken (ham-prei, kervel-spek en champignon-truffel) in een luchtdichte folie, waardoor de ballen wat langer vers blijven. Zonder bewaarmiddelen. Duik in het versrayon naar zo’n handig meeneemzakje. Je hoeft ze alleen nog op te warmen. Smullen maar!

 

Dinner in the Sky is back met 35 Belgische topchefs

Vorig jaar had ik het genoegen om mee te vliegen tijdens zo’n Dinner in the Sky. Wat was dat een ‘hemelse’ ervaring, zeg! Welnu, het evenement keert terug. Nog gezelliger, nog grootser, want niet 1 maar 2 topchefs zullen in deze 4de editie achter het fornuis staan.

Brussels in the Sky is op amper 3 jaar tijd uitgegroeid tot een niet te missen evenement van de Brusselse gastronomische wereld. Het wil de Brusselse sterrengastronomie in de kijker zetten met behulp van 7 van haar beste chefs. Dit jaar nemen Yves Mattagne van Sea Grill, Lionel Rigolet van Comme chez Soi, Pascal Devalkeneer van Chalet de la Forêt, David Martin van La Paix, Giovanni Bruno van Senzanome, Luigi Ciciriello van La Truffe Noire en Bart De Pooter van De Pastorale en van WY deel.

Om het dit jaar extra gezellig te maken, koken niet 1 maar 2 chefs voor de 22 gasten van Dinner in the Sky. Elk van de 7 Brusselse chefs nodigt immers om beurten een talentvolle collega uit. Zo gaan o.a. Kobe Desramaults, Vicky Geunes en Wout Bru boven het Jubelpark hun culinaire kunnen etaleren en de chefs assisteren. In totaal zullen meer dan 30 sterren de zintuigen van de deelnemers aan dit buitengewone feestmaal prikkelen.

De 4de editie van Brussels in the Sky gaat door van 1 tot 28 juni in het Jubelpark. Elke dag bereidt en serveert een van de 7 chefs persoonlijk een gastronomisch vijfgangenmenu, in samenwerking met een van de 28 gastchefs. Elke dag staan een lunch en 2 diners (19u30 et 21u30) op het menu.

Info & reservaties: www.dinnerinthesky.be

 

Jarige Chokotoff herlanceert retroverpakking met gouden streep

Mijn kindertijd? Da’s natuurlijk al een hele tijd geleden. 😉 Maar wat mij bijblijft, naast de ballen aan een touwtje waarmee we op de speelplaats ons amuseerden tot onze knoken er pijn van deden (hadden die dingen eigenlijk een naam?), dat zijn de Chokotoffs met een gouden streep. Wie zo’n verpakking vond, mocht een wens doen. Ik bleef maar Chokotoffs eten tot ik een gouden streep ontdekte… om dan te kunnen wensen dat Birger Jensen (toenmalig keeper bij Club Brugge) met mij zou trouwen…

Dromen zijn bedrog, want verder dan een eenmalige ontmoeting met de Birger tijdens een supportersavond is het nooit gekomen. Een droom die wel uitkomt: de chocoladesnoepjes vieren dit jaar hun 80ste verjaardag en naar aanleiding hiervan wordt de verpakking van de jaren ’70 opnieuw gelanceerd met de alom bekende ‘gouden driehoekjes’. Jeuj! Nu kan ik terug Chokotoff strepen beginnen verzamelen en wensen doen. Benieuwd hoe het met Birger Jensen zou zijn trouwens? Of moet ik mijn ‘oud lief’ inruilen voor mijn ‘nieuwe vlam’, Victor Vazquez? Dat wordt weer snoepen tot ik er buikpijn van krijg… 😉

 

Aan de smaaktest onderworpen: Natura mayonaise met truffel

Vorige week ontving ik foodiepost van Natura, een mij onbekend Belgisch merk van sauzen en vinaigrettes. Hoe dat kan, is mij nog steeds een raadsel. Natura is immers al bijna 75 jaar op de markt! Al bijna 75 jaar zijn kwaliteit en traditie de kenmerken van het huis. De mayonaise is altijd gemaakt met de hoogste kwaliteit ingrediënten en zijn 100% natuurlijk (geen bewaarmiddelen, additieven of kleurstoffen). Het productieproces met kloppers is uniek op de markt.

Ik proefde de nieuwkomer in het gamma: de mayonaise met truffel. En ook mijn echtgenoot onderwierp zich maar wat graag aan de smaaktest. Hij is pas een échte mayonaisekenner, als jullie begrijpen wat ik bedoel (lees: hij smeert nog net geen mayonaise op zijn ochtendboterham).

Welnu, de Natura mayonaise slaagde met glans. Je proeft én ziet echte truffel, zonder dat de smaak gaat overheersen. De truffelsmaak is subtiel, maar echt. Totaal niet chemisch, zoals helaas maar al te vaak het geval is. Deze mayonaise is dan ook de ideale begeleider van een lekker stukje vlees, maar ook bij het aperitief met wat rauwe groenten staat hij zijn mannetje.

De Natura mayonaises en dressings vind je bij ROB The Gourmet’s Market (Woluwe), La Grande Epicerie (Ukkel), de afdeling „Gourmet” bij Delhaize en online via www.natura.be.
De producten worden inmiddels ook verkocht bij lokale traiteurs. Die verkooppunten kan je opvragen door een mailtje te sturen naar info@natura.be.

Meer info: www.natura.be

 

Rosé d’Escalin, de nieuwe referentie van de Vignobles Baron d’Escalin

Vorig jaar maakte ik de voorstelling mee van de drie wijnen die de Vignobles d’Escalin toen introduceerden. Mijn blogpost vind je hier. De combinatie van een uitzonderlijk terroir en een milieugerichte aanpak die deze producten een uniek karakter schenken, vertaalde zich in een ware revelatie in de wijnwereld. In 2015 presenteren de Vignobles Baron d’Escalin voor het eerst de Rosé d’Escalin, een elegante en raszuivere rosé, om ijskoud van te genieten.
 
Degustatie
Kleur: goudachtige gloed, helder en klaar.
Neus: elegant, mineraal en fris, met noten van zachte kruiden.
Smaak: vol in de mond, een felle inzet met noten van vlierbloesem. Harmonieus, blijft mooi hangen. Een finale van bloemen met een vleugje vuursteen.
 
Lekker bij…
Kan worden gedronken als aperitief, maar is vooral een ideale partner voor bij de maaltijd. Past perfect bij verfijnde gerechten, zoals kalfsvlees met morieljes, Bressekip, enz.
 
Prijs: € 11,50
 
 

Eat goei bouffe

Op 11, 13, 14 én 16 mei opent Nationa(a)l een tijdelijk gastronomisch restaurant, in het midden van zijn multidisciplinaire tentoonstelling.
 
Drie jonge chefs, Ugo Meli van Ugo Restaurant (16/20 in Gault­Millau), Ludovic Vanackere van Atelier de Bossimé (14/20 in Gault&Milau) en Tom Van Lysebettens van Cochon de Luxe, zullen er o.b.v. Sang­Hoon Degeimbre, volgend gastronomisch diner klaarmaken:
 
Voorgerecht door Ugo
Macédoine van Dorade, seizoensgebonden groenten & fruit, verse kaas met berenklauw.
 
Hoofdgerecht door Ludovic
Kalfskroontje, mousse van wortel met dille en erwtjes, emulsie van aardappel in karnemelk, rundfond.
 
Nagerecht door Tom
Schuurspons, Spongecake van wortel en sinaas, crumble van kokos, gel van limoen (kappa), schuim van kardemom.
 
Info & reservaties: www.nationalstore.be
 
 
 

Bitter is the new black

Wil je ook de heersende bittertrend leren kennen, maar wel zo eigenzinnig en verrassend mogelijk? Ontdek dan snel de verborgen parel Cynar. In combinatie met een verfrissende tonic zorgt deze kruidige, bitterzoete Italiaanse drank op basis van artisjok immers voor een unieke smaaksensatie.
 
Cynar werd in Italië gelanceerd in 1952. Ondernemer Angelo Dalle Molle experimenteerde met cynarine, een bittere stof uit de wortels en bladeren van artisjok. Hij verfijnde de smaak met 13 kruiden en planten tot een diepbruine bitterzoete likeur. Cynar was geboren en zag zijn succes snel uitbreiden over de landsgrenzen.
 
Ook in België raken steeds meer barmannen vertrouwd met de vele mogelijkheden van Cynar, als verrassend hoofdingrediënt of als bittere toets in originele cocktails. Mixologist Olivier Jacobs van Jigger’s: “Bittere dranken, de ‘amari’, behoren tot ons Europees erfgoed. Hun grote troef zit in hun verrassende smaak. Soms een beetje medicinaal, oké, maar je kan er heerlijke dingen mee doen.”
 
Wil je zelf aan de slag? Trakteer jezelf of je vrienden op een originele, snel klaar te maken Cynar Tonic: maak de cocktail direct in een ijsgevuld glas. Giet er 5 cl Cynar en 15 cl premium tonic over, voeg een partje pompelmoes toe en werk af met enkele blaadjes basilicum.
 
Verkrijgbaar bij retailers en groothandelaars, in 70 cl (€ 11,91) of 100 cl (€ 16,68).
 
 
 
 

 

Hap & Tap culinews #1

by Myriam time to read: 6 min
8
%d bloggers liken dit: