- Hap en Tap - https://www.hap-en-tap.be -

De Bewuste Visweek: een week die een heel jaar zou moeten duren!

Bewuste Visweek

Vandaag start in België én in Nederland de Bewuste Visweek, een week waarin ASC, MSC en WWF de handen in elkaar slaan met als doel enerzijds de keurmerken ASC en MSC kenbaar te maken bij het grote publiek én anderzijds de consument bewust te maken van de problemen die er zijn met niet duurzaam gevangen vis.

Om deze problematiek in de kijker te zetten, nodigden ASC, MSC en WWF een kransje Hollandse en Vlaamse journalisten en bloggers uit op een ‘Captains Dinner’ ofte 5-gangen diner op basis van duurzaam gevangen en/of verantwoord gekweekte vis. Plaats van de afspraak was de hippe versmarkt Fenix Food Factory in Rotterdam. Topchefs van dienst waren Matthias Speybrouck, chef van restaurant Va et Vient in Kortrijk en Thijs Baert en Michiel Poelmans, sous-chefs bij Pure C. Ondergetekende was erbij en zag (én proefde) dat het goed was…

 

Bewuste Visweek

 

Kiezen voor blauw of groen is wat visliefhebbers doen!

De Bewuste Visweek loopt al voor de 4de keer in Nederland en voor de 2de keer in België, maar het is de eerste keer dat beide campagnes tegelijkertijd lopen. Het doel voor de komende jaren is om het werkterrein nog verder uit te breiden, een absolutte must, aldus Elies Arps van het Wereld Natuur Fonds Nederland: “De vraag naar vis stijgt, waardoor de druk op de oceanen toeneemt. Gevolgen: de bijvangst stijgt, er wordt meer antibiotica gebruikt…” Als de consumenten willen dat straks hun (klein)kinderen ook nog vis kunnen eten, dan moeten ze nu uitkijken naar vis met het groene ASC of het blauwe MSC label.

 

Bewuste Visweek

 

ASC (Aquaculture Stewardship Council) is een onafhankelijk keurmerk voor verantwoord gekweekte vis. De vis is afkomstig uit kwekerijen die hun invloed op water, natuur en milieu beperken, goed zorgen voor medewerkers en rekening houden met de omwonenden.

MSC (Marine Stewardship Council) is een onafhankelijk keurmerk dat garandeert dat de vis duurzaam gevangen is. MSC heeft als doel overbevissing tegen te gaan en te werken aan de gezondheid van het leven in de zee.

 

 

Bewuste Visweek

Het goede nieuws is dat al heel wat retailers deze noodzaak begrepen hebben en de nodige inspanningen leveren om ASC en MSC certified vis aan te bieden. Zo verkoopt Lidl enkel en alleen nog deze duurzaam gevangen en/of verantwoord gekweekte vis en gaat er bij Delhaize geen vis meer over de toonbank die in de rode ‘verboden’ kolom staat op de WWF viswijzer.

 

Bewuste Visweek

 

Beter 3 maal per week een gecertificeerde vis dan 1 keer per week blauwvintonijn

Dat de retailers meewerken, is op zich al een goede zaak, want de meeste vis wordt in de supermarkt gekocht. Maar wat kunnen wij als consumenten doen? Minder of geen vis meer kopen?
Elies Arps: “Dat is niet realistisch en hoeft ook helemaal niet. Vis doet het qua footprint heel goed in vergelijking met vlees. Consumenten moeten er alleen goed bij nadenken voor welke vis ze kiezen, zodat we in 2050 ook nog vis kunnen eten: beter 3 keer per week een gecertificeerde vis dan 1 keer per week blauwvintonijn.”

Over tonijn gesproken, moet die volledig van ons bord gebannen worden?
“Helemaal niet. Er zijn heel veel soorten tonijn, waarvan een deel inderdaad met uitsterven bedreigd is. Maar er is evengoed tonijn mét een keurmerk en die mag zonder probleem gegeten worden.”

En hoe zit dat nu met pangasius?
“Deze kweekvis is al heel vaak heel negatief in de actualiteit gekomen, maar je moet weten dat er ook 15% ASC-gecertificeerde pangasius is die perfect OK is: gekweekt volgens de uitdagende, maar haalbare ASC-standaarden. Het eenvoudigste is om uit te kijken en/of te vragen naar de keurmerken. Zo ben je zeker dat je ‘goed’ koopt!”

 

Bewuste Visweek

 

Seafood Challenge: chefs bereiden vis op volle zee

Om de campagne kracht bij te zetten, gingen de organisatoren op zoek naar 2 jonge topchefs die tijdens een Seafood Challenge – op volle zee nota bene! – aan de slag gingen met duurzaam gevangen en verantwoord gekweekte vis. De leuke filmpjes van deze Challenge vind je hier en hier en hier en hier en hier.

 

Bewuste Visweek

Wat Syrco Bakker (Pure C) en Matthias Speybrouck (Va et Vient) uit hun koksmouw schudden op die vissersboot, waren culinaire hoogstandjes. En ik kan het weten, want ze deden die krachttoer nogmaals over voor de ‘Captains Dinner’ waarvoor ik mocht aanschuiven:

Tartelette met scheermessen en boontjessalade

Zomerse zalmsalade, avocado met ASC-zalm uit Noorwegen

Ajo blanco (amandelsoep), gemarineerde zomerprei, gerookte haring, geroosterde boekweit

Salade van tomaat, mosselen, schelvis, mosseljus

Gebrande pladijs, crème van koolrabi, gemarineerde algen, mierikswortel

 

Bewuste Visweek

Meer weten over de Bewuste Visweek? Bezoek de website.
Bewust vis kopen? Druk de viswijzer af of download de app.

Maar eigenlijk is het heel eenvoudig: beperk je niet tot 1 week, maar verander je viskoopgedrag tot het einde der dagen en kies resoluut voor het groene en/of blauwe keurmerk.

 

Bewuste Visweek

 

Bedankt aan WWF-woordvoerder Koen Stuyck voor de lift en de uitnodiging.
Bedankt aan Sarah Vanden Eede voor de prachtige foto’s!

Related Post